Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή προωθεί οδηγία με βάση την οποία οι οδηγοί που κλείνουν τα 70 έτη θα πρέπει να περνούν από εκτενέστερους και πιο αυστηρούς ιατρικούς ελέγχους ενώ στο τραπέζι των διαβουλεύσεων έχει πέσει και η πρακτική εξέταση οδήγησης.
Για το θέμα της πρακτικής εξέτασης πολλά κράτη-μέλη έχουν επιχειρήσει στο παρελθόν να το υιοθετήσουν, μεταξύ των οποίων και η Ελλάδα, αλλά ποτέ δεν εφαρμόστηκε για πολλούς και διάφορους λόγους.
Μέχρι σήμερα στην ΕΕ δεν υπάρχει όριο ηλικίας στην άδεια οδήγησης και ο νόμος ορίζει ότι με τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας οι οδηγοί πρέπει να εξετάζονται από 2 γιατρούς ανά τριετία, ενώ με τη συμπλήρωση των 80 χρονών κάθε 2 έτη απαιτείται η εξέταση του οδηγού από περισσότερες ειδικότητες γιατρών.
Αυστηρότεροι ιατρικοί έλεγχοι
Τα στελέχη της Κομισιόν φαίνεται ότι έχουν καταλήξει στο γεγονός ότι οι οδηγοί που κλείνουν τα 70 έτη θα πρέπει να περνούν από εκτενέστερους και πιο αυστηρούς ιατρικούς ελέγχους ενώ στο τραπέζι των διαβουλεύσεων έχει πέσει και η πρακτική εξέταση οδήγησης. Αξίζει να αναφερθεί πως πουθενά στην ΕΕ δεν υπάρχει όριο ηλικίας στην άδεια οδήγησης και ο νόμος ορίζει ότι με τη συμπλήρωση του 65ου έτους της ηλικίας οι οδηγοί πρέπει να εξετάζονται από 2 γιατρούς ανά τριετία, ενώ με τη συμπλήρωση των 80 χρονών κάθε 2 έτη απαιτείται η εξέταση του οδηγού από περισσότερες ειδικότητες γιατρών.
Αντιδράσεις στο υποχρεωτικό τεστ οδήγησης
Σύμφωνα με την Κομισιόν οι άνθρωποι άνω των 70 ετών θα πρέπει είτε να συμπληρώνουν μια λεγόμενη αυτοαξιολόγηση της οδηγικής τους ικανότητας, είτε να υποβάλλονται σε ιατρικές εξετάσεις κάθε πέντε χρόνια.
Πολλοί υπουργοί Μεταφορών στην ΕΕ προφανώς για ψηφοθηρικούς λόγους επισήμαναν ότι: «Η ιδέα ότι οι ηλικιωμένοι πολίτες μιας ορισμένης ηλικίας πρέπει να υποβάλλονται σε τακτικό τεστ φυσικής κατάστασης χωρίς κανέναν περαιτέρω λόγο δεν είναι καλή».
Τέλος, οι ασφαλιστές θεωρούν ότι είναι καλό οι άδειες οδήγησης να ανανεώνονται κάθε πέντε χρόνια από την ηλικία των 70 ετών, μέσω μιας αυτοαξιολόγησης. Οι Σχολές Οδηγών από την άλλη μεριά, προτείνουν να υπάρχουν κάποια υποχρεωτικά μαθήματα οδήγησης σε άτομα άνω των 75 ετών ώστε το δίπλωμά τους να παραμένει σε ισχύ.