Αρχική Lifestyle Αλέξανδρος Ισιγώνης | Ένας Παριανός Σερ, δημιουργός του Mini Cooper

Αλέξανδρος Ισιγώνης | Ένας Παριανός Σερ, δημιουργός του Mini Cooper

281

Στις 26 Αυγούστου 1959 έκανε την εμφάνισή του το πιο εμβληματικό ίσως αυτοκίνητο του 20ου αιώνα, το Mini Cooper. Λίγοι όμως γνωρίζουν πως ο δημιουργός του ήταν ο Παριανός, Sir Alec Issigonis (γεννημένος Αλέξανδρος Ισιγώνης).

Ο παππούς του, Δημοσθένης Ισιγώνης, μετανάστευσε από την Πάρο στη Σμύρνη το 1830, για να εργαστεί στους σιδηρόδρομους της Μ. Βρετανίας, που συνέδεαν την πλουσιότερη ελληνική πόλη με το Αϊδίνιο. Ο πατέρας του Αλέξανδρου, ο Κωνσταντίνος Ισιγώνης, ήταν επιτυχημένος μηχανικός ναυπηγικής.

Το 1922 η οικογένεια λόγω της Μικρασιατικής καταστροφής μεταναστεύει αρχικά στη Μάλτα με τη μητέρα του και στη συνέχεια στην Αγγλία.

Ο Αλέξανδρος Ισιγώνης σπούδασε μηχανικός στο Λονδίνο, στο πανεπιστήμιο Battersea Polytechnic. Στη συνέχεια μπήκε στην αυτοκινητοβιομηχανία ως μηχανικός και σχεδιαστής που εργαζόταν για την Humber κατά τη διάρκεια των δεκαετιών του 1930 και 1940. Μετά τον πόλεμο επανέρχεται στη σχεδίαση αυτοκινήτων και το 1948 παρουσιάζει το «Μοσκίτο», που ως Morris Minor θα κάνει μεγάλη καριέρα, καθώς παράγεται έως το 1971. Ήταν ένα αυτοκίνητο κομμένο και ραμμένο για την ανερχόμενη τότε εργατική τάξη, που συνδύαζε τη χαμηλή τιμή με τις ανέσεις ενός ακριβού αυτοκινήτου.

Ο ίδιος, όπως αναφέρουν στοιχεία της βιογραφίας του, μουτζούρωνε όποια χαρτοπετσέτα έβρισκε εμπρός του στις παμπ που επισκεπτόταν και από αυτά τα σκίτσα «γεννήθηκε» το Mini. Συγκεκριμένα, όταν βρισκόταν στη British Motor Corpotation (BMC), η κρίση στο Σουέζ το 1956 προκαλεί άνοδο των τιμών του πετρελαίου και, η ανάγκη, για ένα μικρό και φθηνό τετραθέσιο αυτοκίνητο, είναι απαραίτητη όσο ποτέ. Έτσι, τον Αύγουστο του 1959 παρουσιάζει το Morris Mini Minor ή Mini Cooper, όπως είναι γνωστό στην Ελλάδα, ένα αυτοκίνητο λιτό, χωρίς ραδιόφωνο και αξεσουάρ, καθότι o δημιουργός του πίστευε ότι αποσπούν την προσοχή του οδηγού.

Το Mini θα γίνει παγκόσμιο Best Seller, με πωλήσεις 5,3 εκατομμυρίων αυτοκινήτων, χαρίζοντας στον Ισιγώνη μια θέση στο πάνθεον των σχεδιαστών του 20ου αιώνα. Το Mini, σύμβολο της νεανικής ανεξαρτησίας, κυκλοφορεί ως το 2000 με βελτιώσεις και παραλλαγές, ενώ θα καταστεί το βρετανικό αυτοκίνητο με τις μεγαλύτερες πωλήσεις στην ιστορία.

Τρία χρόνια μετά το Mini, ακολούθησε το 4-πορτο μεσαίο Morris 1100 και, τέλος, το 1964 κυκλοφόρησε το μεγάλο και ευρύχωρο Austin 1800. Επιπλέον, πρέπει να σημειωθεί, ότι ο Ισιγώνης είναι και ο δημιουργός τριών από τα πέντε βρετανικά αυτοκίνητα με τις υψηλότερες πωλήσεις στην ιστορία, το Μόρρις Μάινορ, το Ώστιν 1100 και το Mini.

Το 1964 διορίστηκε Διοικητής του Τάγματος της Βρετανικής Αυτοκρατορίας σε αναγνώριση του ρόλου του ως Τεχνικού Διευθυντή της British Motor Corporation. Στα γενέθλια της βασίλισσας του 1969, διορίστηκε ιερέας Knight Bachelor σε αναγνώριση του ρόλου του ως Τεχνικού Διευθυντή της British Leyland Motor Corporation Ltd, και ως εκ τούτου έδωσε τον τίτλο (Sir). Στις 22 Ιουλίου 1969, τιμήθηκε από τη βασίλισσα Ελισάβετ Β’ κατά τη διάρκεια τελετής στο παλάτι του Μπάκιγχαμ, ενώ το 1967 ο Ισιγώνης εκλέχτηκε μέλος της Βασιλικής Εταιρείας (FRS).

Τέλος, αντίγραφα των ιδιόχειρων σχεδίων του Αλέξανδρου Ισιγώνη, βρίσκονται στο Μουσείο Βιομηχανικής Ελαιουργίας, στην Αγ. Παρασκευή Λέσβου.

bluestarferries