Ημερίδα με θέμα: «Πλοήγηση στο μέλλον: τα λιμάνια ως καταλύτες για την ενεργειακή μετάβαση στις παραθαλάσσιες περιφέρειες», διοργανώθηκε στην Κρήτη.
Η θεματολογία περιελάβανε επίκαιρα ζητήματα, όπως την Κλιματική Αλλαγή, την ανάγκη για Ενεργειακή Μετάβαση, τις Μεταφορές, την Ενέργεια, τα Λιμάνια, τα εναλλακτικά καύσιμα και τις εφαρμογές Υδρογόνου, ειδικά στον τομέα των μεταφορών.
Ο Διευθύνων Σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ), Μηνάς Παπαδάκης, αναφέρθηκε στον ρόλο των λιμένων ως κόμβων ενεργειακής ασφάλειας και απανθρακοποίησης.
Υπογράμμισε ότι τα λιμάνια δεν είναι μόνο σημεία μεταφοράς, αλλά ζωντανές πηγές καθαρής ενέργειας που συμβάλλουν στην προστασία του περιβάλλοντος και προωθούν μια βιώσιμη οικονομία. Τόνισε, επίσης, ότι η πράσινη μετάβαση των λιμένων δεν αποτελεί απλώς όραμα, αλλά είναι πλέον πραγματικότητα.
Στην παρουσίασή του, ο Μ. Παπαδάκης ανέφερε ότι η ναυτιλιακή βιομηχανία μετασχηματίζεται για τη μείωση των εκπομπών άνθρακα και την προώθηση εναλλακτικών μορφών ενέργειας. Υπογράμμισε ότι τα λιμάνια, ως κεντρικοί κόμβοι του παγκόσμιου εμπορίου, έχουν πρωταρχικό ρόλο σε αυτή τη μετάβαση, και αναφέρθηκε σε τρεις βασικούς πυλώνες απανθρακοποίησης:
1) την εφαρμογή συστημάτων παραγωγής ηλεκτρικής ενέργειας με ήπιες μορφές,
2) την επιλογή εξοπλισμού και οχημάτων – με τη μετάβαση από μηχανήματα ντίζελ σε εναλλακτικές λύσεις ηλεκτρικής ενέργειας, και
3) την ανάπτυξη υποδομών εναλλακτικών καυσίμων. Ένας ακόμα σημαντικός πυλώνας είναι η εφαρμογή ψηφιακών τεχνολογιών, που ενισχύει τη λειτουργική αποδοτικότητα και μειώνει τις εκπομπές.
Ιδιαίτερη έμφαση δόθηκε στην κατηγοριοποίηση των καυσίμων που χρησιμοποιούνται στη ναυτιλιακή βιομηχανία ανάλογα με τη μέθοδο παραγωγής τους και τις περιβαλλοντικές επιπτώσεις. Διακρίνονται σε Γκρι, Μπλε και Πράσινα.
Ακόμα, σήμερα, η βιομηχανία βασίζεται κυρίως σε συμβατικά ορυκτά καύσιμα, όπως το βαρύ μαζούτ και το ντίζελ, που κατατάσσονται στα γκρι καύσιμα.
Τέλος, η χρήση μπλε και πράσινων καυσίμων βρίσκεται σε πρώιμο στάδιο με περιορισμένη εφαρμογή, καθώς εξακολουθούν να υπάρχουν σημαντικά ζητήματα διαθεσιμότητας, αποθήκευσης, δημιουργίας υποδομών, τεχνολογιών και φυσικά, υψηλού κόστους. Έτσι, τα γκρι καύσιμα εξακολουθούν να κυριαρχούν…