Στην ορκωμοσία του ο νέος πρόεδρος των ΗΠΑ δεν απέκλεισε το ενδεχόμενο να χρησιμοποιήσει τον στρατό για να “ανακτήσει” τη διώρυγα του Παναμά, μήκους 80 χιλιομέτρων, την οποία κατασκεύασαν οι ΗΠΑ και εγκαινιάστηκε το 1914.
Ο έλεγχός της δόθηκε στον Παναμά το 1999 με βάση συμφωνία που είχε κλείσει με τη χώρα ο Αμερικανός πρώην πρόεδρος Τζίμι Κάρτερ.
«Η διώρυγα ανήκει και θα εξακολουθήσει να ανήκει στον Παναμά», απάντησε ο πρόεδρος της χώρας Χοσέ Ραούλ Μουλίνο.
Αυτή τη θαλάσσια οδό, την οποία χρησιμοποιούν κυρίως οι ΗΠΑ και η Κίνα, διαχειρίζεται η Αρχή της Διώρυγας του Παναμά, μια ανεξάρτητη εταιρεία του Παναμά. Όμως η κινεζική εταιρεία Hutchinson Ports εκμεταλλεύεται έπειτα από παραχώρηση τα λιμάνια Μπαλμπόα και Κριστομπάλ, που βρίσκονται στις δύο εισόδους της διώρυγας, στην πλευρά του Ατλαντικού και του Ειρηνικού.
Σε «περίπτωση κρίσης» το Πεκίνο θα μπορούσε να χρησιμοποιήσει τα λιμάνια αυτά «για να εμποδίσει το εμπόριο», κατήγγειλε και ο νέος υπουργός Εξωτερικών των ΗΠΑ Μάρκο Ρούμπιο.
Ο Παναμάς ξεκινά οικονομικό έλεγχο
Η κυβέρνηση του Παναμά από την πλευρά της ανακοίνωσε ότι ξεκινά «ενδελεχή οικονομικό έλεγχο» της Panama Port Company, θυγατρική της Hutchinson Ports, προκειμένου «να καθοριστεί αν οι παραχωρήσεις που έχουν γίνει (…) γίνονται σεβαστές και να επιβεβαιωθεί ότι η εταιρεία δηλώνει σωστά τα έσοδά της, τις πληρωμές και τους φόρους της».
Η ίεταιρεία απάντησε ότι «συνεργάζεται πλήρως» σε αυτή τη διαδικασία, διαβεβαιώνοντας ότι σε προηγούμενους ελέγχους είχε αποδειχθεί ότι σέβεται «τις υποχρεώσεις της».
Οι σχέσεις του Παναμά με την Κίνα
Από τότε που ο Παναμάς απέκτησε διπλωματικές σχέσεις με το Πεκίνο, το 2017, οι εμπορικές συναλλαγές με την Κίνα έχουν αυξηθεί σημαντικά, αν και βασικός πολιτικός και εμπορικός εταίρος της χώρας παραμένουν οι ΗΠΑ.
Τέλος, Κινεζικές εταιρείες συμμετείχαν στην κατασκευή λιμανιού για κρουαζιερόπλοια στην είσοδο της διώρυγας στον Ειρηνικό ωκεανό και συμμετέχουν σε ένα σχέδιο κατασκευής μιας τέταρτης γέφυρας αξίας 1,4 δις δολαρίων.














































