Αρχική Business Η πράσινη μετάβαση στην ακτοπλοΐα φέρνει αυξήσεις

Η πράσινη μετάβαση στην ακτοπλοΐα φέρνει αυξήσεις

ΦΩΤΟ ΑΡΧΕΙΟΥ

Ο ακτοπλοϊκός κλάδος αποτελεί «σταυρόλεξο για δυνατούς λύτες», καθώς η πράσινη μετάβαση φέρνει στην επιφάνεια παθογένειες,

Σύμφωνα με τους ακτοπλόους το λειτουργικό κόστος έχει αυξηθεί κατά 30% περίπου (ανταλλακτικά δεξαμενισμοί καύσιμα δανεισμός) δημιουργώντας παράλληλα σημαντικές πιέσεις στον κλάδο για τον οποίο απαιτούνται και θα απαιτηθούν μεγάλα και σημαντικά κεφάλαια για την ανανέωση του στόλου ενόψει και των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών. Όπως αναφέρουν η υποχρεωτική χρήση καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο από το 2025 σε όλα τα συμβατικά πλοία που θα είναι και πιο ακριβό, δημιουργεί νέο «πονοκέφαλο».

Επισημαίνουν ότι είναι αδόκιμο να συγκρίνεται το εισιτήριο ενός πλοίου με το κόστος των χερσαίων μεταφορών καθώς οι λειτουργίες χρήσης διαφέρουν στο κάθε μεταφορικό μέσο. Επίσης, οι ειδικές εκπτώσεις που προσφέρουν κάθε χρόνο οι ακτοπλοϊκές εταιρείες σε πολύτεκνους φοιτητές και ΑμεΑ επιβαρύνουν τους ίδιους τους ακτοπλόους και δεν εισπράττονται με τη μορφή επιδότησης από το κράτος.

Νέος κανονισμός για καύσιμο από το 2025

Σημειώνεται ότι στο πλαίσιο της εφαρμογής του κανονισμού της Ε.Ε. «FuelEU Maritime» όλα τα πλοία της ακτοπλοΐας θα είναι υποχρεωμένα από 1/1/2025 να καταναλώνουν καύσιμα χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο, που είναι και ακριβότερα από το κοινό μαζούτ. Κάποιες από τις μεγάλες εταιρείες έχουν ήδη προχωρήσει σε επένδυση σε κάποια από τα πλοία τους τοποθετώντας “scrubbers” πλυντηρίδες και τους δίνει το δικαίωμα να χρησιμοποιούν ακόμα το απλό μαζούτ. Ωστόσο, το μεγαλύτερο μέρος αυτή τη στιγμή των πλοίων της ακτοπλοΐας δεν έχει προχωρήσει σε μια τέτοιου είδους επένδυση και από τις αρχές του 2025 θα πρέπει να αγοράζουν καύσιμο χαμηλής περιεκτικότητας σε θείο που θα είναι αυξημένο κατά 30 με 35% στην τιμή.Το γεγονός πάντως της υποχρεωτικής χρήσης καυσίμου χαμηλής περιεκτικότητας σε θειο για τα πλοία που δεν διαθέτουν πλυντηρίδες θα αυξήσει το λειτουργικό κόστος και δεν αποκλείεται να οδηγήσει σε νέες ανατιμήσεις των ακτοπλοϊκών εισιτηρίων.

Από την πλευρά του το υπουργείο Ναυτιλίας βρίσκεται σε διαρκή διαβούλευση με το υπουργείο Οικονομικών και τους φορείς της ακτοπλοΐας προκειμένου να βρεθεί η πιο ενδεδειγμένη λύση, προκειμένου να μην υπάρξουν ανατιμήσεις. Σύμφωνα με πληροφορίες στο τραπέζι υπάρχουν συζητήσεις για το ενδεχόμενο μείωσης του ΦΠΑ στα οχήματα είτε για μια μικρή μείωση στις χρεώσεις υπέρ τρίτων η εξαίρεσης κάποιων εκπτώσεων για ειδικές κατηγορίες για κάποιους μήνες ωστόσο όποια απόφαση αν ληφθεί θα είναι σε κεντρικό κυβερνητικό επίπεδο και πάντα στη γενικότερη οικονομική πολιτική και στους δημοσιονομικούς περιορισμούς.

Η ελληνική ακτοπλοϊκή αγορά διαθέτει σήμερα 267 πλοία κάθε τύπου εκ των οποίων από αυτά εκτελούν 77 δρομολογιακές γραμμές με ελεύθερη δρομολόγηση και 98 με επιδότηση (άγονες). Από τα 92 νησιά που εξυπηρετούνται τα 76 έχουν επιδοτούμενη σύνδεση.

Ανανέωση ακτοπλοϊκού στόλου

Όπως αναφέρει στην πρόσφατη έρευνά της η XRTC το 41% των ελληνικών ακτοπλοϊκών πλοίων που είναι σήμερα δρομολογημένα, το 2035 θα είναι ηλικίας άνω των 40 ετών και επομένως η ανανέωση του ακτοπλοϊκού στόλου κρίνεται ως μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις που καλείται να αντιμετωπίσει ο κλάδος ενόψει και των νέων περιβαλλοντικών κανονισμών.

Όπως αναφέρεται στην έκθεση οι μεγάλες εταιρίες όπως η Attica και οι Μινωικές έχουν προχωρήσει ήδη στο σχεδιασμό κατασκευής νέων πλοίων. Η Attica έχει προχωρήσει σε συμφωνία με τη Stena RoRo για τη μακροχρόνια ναύλωση δύο πλοίων μήκους 200 μέτρων το καθένα τα οποία θα ναυπηγηθούν στην Κίνα. Επίσης έχει υπογράψει Μνημόνιο Συνεργασίας με την ONEX για τη δυνατότητα ναυπήγησης νέων πλοίων, ενώ σχεδιάζει την αντικατάσταση των 3 ταχύπλοων Aero με 2 νέα Aero.

Ο όμιλος Grimaldi έχει προχωρήσει επίσης σε νέο ναυπηγικό πρόγραμμα του ομίλου, σύμφωνα με το οποίο δύο πλοία προορίζονται για τις Μινωικές Γραμμές.

bluestarferries