Το θλιβερό προνόμιο να «παγιδεύονται» τα υδάτινα απορρίμματα έχουν οι Κυκλάδες, αφού τα δικά μας νερά ακολουθούν τα πλαστικά που ξεκινούν το ταξίδι τους από τη Μαύρη Θάλασσα, τη Βουλγαρία ή την Τουρκία, για να καταλήξουν προς την Αίγυπτο, το Ισραήλ και τη Λιβύη.
Αυτό συμβαίνει εξαιτίας της κοντινής απόστασης των νησιών, μεταξύ τους, όπως έδειξε μελέτη του Εθνικού Μετσόβιου Πολυτεχνείου και παρουσιάστηκε στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή. Το γεγονός αυτό διαπιστώθηκε από τις 200 περίπου ειδικές πλωτές συσκευές με GPS που τοποθέτησαν οι επιστήμονες τα τελευταία δύο χρόνια σε ποτάμια και στο Αιγαίο πέλαγος, ώστε να παρακολουθήσουν τα ρεύματα και τους ανέμους που «σπρώχνουν» τα απορρίμματα σε συγκεκριμένες περιοχές.
Σύμφωνα με τον μηχανικό Περιβάλλοντος, Γιάννη Δελέκη, που σχεδίασε πλωτές συσκευές GPS buoys σε συνεργασία με το Εθνικό Μετσόβιο Πολυτεχνείο το έργο επιβεβαίωσε ότι η μεταφορά των θαλάσσιων απορριμμάτων -και ιδίως των πλαστικών, «επηρεάζεται άμεσα από τη δράση των ανέμων και των θαλάσσιων ρευμάτων. Μέσα από τα δεδομένα που συλλέχθηκαν, μπορέσαμε να δούμε αναλυτικά πότε κυριαρχεί ο ρόλος του ανέμου και πότε των ρευμάτων, καθώς και τη σχετική σημασία τους ανά περιοχή».
Ήδη τα αποτελέσματα του προγράμματος που έχουν παρουσιαστεί στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή, έδειξαν τα εξής:
– Συσκευές που ξεκίνησαν από τη Μύκονο κατέληξαν στο Ισραήλ κι αρχής γενομένης από την Άνδρο περνώντας δυτικά της Κρήτης, κατέληξαν στη Λιβύη.
– Πλωτές συσκευές από τη Χίο και τις Οινούσσες, κατέληξαν μέσω των υδάτινων δρόμων στις Κυκλάδες.
– Παρατηρήθηκε η έντονη επιρροή της Μαύρης Θάλασσας στα βόρεια θαλάσσια οικοσυστήματα της Ελλάδας. Καθώς υπάρχει διαφορά στην αλατότητα ανάμεσα στη Μαύρη Θάλασσα και το Αιγαίο, υπάρχει διαφορά στην κατεύθυνση της κίνησης των πλαστικών και τα ωθεί προς τις βόρειες ακτές αντί να τα μεταφέρει νότια.
Όπως είπε ο μηχανικός Περιβάλλοντος, Γιάννης Λελέκης, στο ΑΠΕ-ΜΠΕ: «Η διαφορά αλατότητας συμβάλλει στο να δημιουργεί κάτι σαν δίνες, στροβιλίζοντας τα πλαστικά και με τη βοήθεια των ρευμάτων και των ανέμων, τα στρέφει πάλι πίσω στη Βόρεια Ελλάδα ή πολλές φορές, τα βυθίζει. Παράλληλα, οι βόρειοι άνεμοι και τα ρεύματα που υπάρχουν στην Ελλάδα ωθούν τα πλαστικά και γενικά τα σκουπίδια, από βόρεια προς τα νότια, με αποτέλεσμα να περνούν από τις Κυκλάδες και καθώς αυτές είναι ένα σύμπλεγμα νησιών πολύ κοντά το ένα στο άλλο, τα θαλάσσια απορρίμματα παγιδεύονται κυρίως στις βόρειες πλευρές τους, μετατρέποντας τις Κυκλάδες σε… δίχτυ».
Το αξιοπερίεργο της υπόθεσης είναι πως πάνω από 30 πλωτές συσκευές που έριξαν στο νερό οι επιστήμονες, που αφορούσαν στο ευρωπαϊκό έργο χάθηκαν ή επιτήδειοι τις έκλεψαν ενώ κάποιοι τρόμαξαν, νομίζοντας πως αφορούσαν μεταφορά ναρκωτικών ουσιών.














































