«Τα επόμενα χρόνια περιμένουμε ραγδαίες εξελίξεις στη ναυτιλία, ανάλογες με αυτές που συνέβησαν στις αρχές του 20ού αιώνα κατά τη μετάβαση από τα ιστία στον ατμό», λέει ο καθηγητής στο αντικείμενο των Πληροφοριακών και Επικοινωνιακών Συστημάτων και διευθυντής του Εργαστηρίου Ευφυών Συστημάτων Μεταφορών του Πανεπιστημίου Αιγαίου στη Σύρο, Δημήτρης Ζήσης.
Δίνοντας το στίγμα της νέας εποχής πάνω στα πλοία διευκρινίζει πως οι εξελίξεις αυτές θα προέρχονται από τον χώρο της Αναλυτικής Μεγάλων Δεδομένων (Big Data), της Τεχνητής Νοημοσύνης (ΤΝ) και της Ρομποτικής.
«Έχουμε μπροστά μας μια σημαντική παγκόσμια πρόκληση. Στα επόμενα 10-15 χρόνια, ο παγκόσμιος στόλος θα πρέπει να ανανεωθεί. Υπάρχει τεράστια πίεση ώστε να γίνει πιο πράσινος, πιο ασφαλής, πιο αποδοτικός. Και αυτό να συμβεί άμεσα», εξηγεί στην «Καθημερινή» ο Δ. Ζήσης.
Η διείσδυση της Τεχνητής Νοημοσύνης στον χώρο της ναυτιλίας αναμένεται να φέρει τα «πάνω κάτω» σε αυτά που μέχρι σήμερα γνωρίζαμε, εφαρμόζοντας αλλαγές όχι μόνο πάνω στο πλοίο, αλλά και στον τρόπο με τον οποίο λειτουργούν τα λιμάνια και οι ναυτιλιακές εταιρείες.
«Πλέον θεωρείται δεδομένο πως από ένα γραφείο στην Αθήνα, κάποιος μπορεί να παρακολουθεί έναν στόλο και να τον διαχειρίζεται σε πραγματικό χρόνο, την ώρα που τα πλοία ταξιδεύουν σε όλο τον κόσμο. Αυτά τα δεδομένα μπορούν να διαμορφώσουν ένα ευφυές σύστημα υποστήριξης αποφάσεων, το οποίο μέσω της Τ.Ν. θα κάνει συστάσεις που θα αφορούν τον ασφαλή πλου του σκάφους, θα προτείνει εναλλακτικές διαδρομές, προβλεπτική συντήρηση κ.λπ.» τονίζει ο καθηγητής. Ξεκαθαρίζει πάντως ότι αν και δεν αναμένεται να δούμε σύντομα πλήρως αυτόνομα μη επανδρωμένα πλοία στη θάλασσα, σίγουρα θα δούμε ακόμη περισσότερες αποφάσεις να λαμβάνονται από την ξηρά και να μεταδίδονται εν πλω, σε πραγματικό χρόνο.