Τα τελευταία χρόνια, ο τομέας των καλλυντικών, εκμεταλλευόμενος, μεταξύ άλλων, τα social media ως εργαλείο μαρκετινγκ, εξελίσσεται με ιλιγγιώδη ταχύτητα.
Αποτέλεσμα αυτού, η χρήση καλλυντικών να εισρέει στη συνείδηση των έφηβων κοριτσιών αρκετά νωρίτερα από ότι στο παρελθόν. Πλέον, παρατηρείται η τάση τα κορίτσια στην εφηβεία αλλά και στην προεφηβεία ακόμα, να αποζητούν την αγορά και χρήση ακριβών, επώνυμων καλλυντικών, «ποστάροντας» συχνά τα αποκτήματά τους στα μέσα κοινωνικής δικτύωσης.
Επιπλέον, τα νέα κορίτσια δεν αρκούνται μόνο σε είδη μακιγιάζ, αλλά συχνά κάνουν χρήση προϊόντων ακόμα πιο ακατάλληλων για αυτά, όπως είναι οι αντιγηραντικές κρέμες, θέτοντας έτσι σε κίνδυνο τη νεανική επιδερμίδα τους. Συνεπώς, η νέα αυτή τάση μπορεί να είναι επιζήμια σε σωματικό, αλλά κυρίως σε ψυχολογικό επίπεδο.
Η ψυχοσύνθεση των κοριτσιών στην εφηβεία είναι ιδιαίτερα ευαίσθητη, καθώς βρίσκονται στο μεταβατικό στάδιο μεταξύ παιδικότητας και ενηλικίωσης. Η εφηβεία αποτελεί περίοδο κατά την οποία τα κορίτσια ανακαλύπτουν τον εαυτό τους και την ταυτότητά τους. Επιπλέον, τα έφηβα κορίτσια, μη έχοντας αναπτύξει ακόμα αυτοπεποίθηση αλλά και σαφή εικόνα του ποια είναι, τι θέλουν και τι τα αντιπροσωπεύει, νιώθουν έντονη την ανάγκη του να “ανήκουν”. Ως εκ τούτου, είναι ιδιαίτερα επιρρεπή σε οτιδήποτε γίνεται “μόδα”, όπως είναι πλέον η χρήση καλλυντικών.
Στον πυρήνα της βιοτεχνίας καλλυντικών βρίσκεται η αναζήτηση της τελειότητας. Για τα κορίτσια στην εφηβεία, η συνεχής ενασχόληση με την εξωτερική τους εμφάνιση, καθώς και η σύγκριση του εαυτού τους με εξιδανικευμένα, μη ρεαλιστικά πρότυπα ομορφιάς, μπορεί να έχει ιδιαίτερα αρνητικές επιπτώσεις όσον αφορά τη ψυχολογία τους, οδηγώντας σε προβλήματα αυτοπεποίθησης και αυτοεκτίμησης, ή και σε ψυχολογικές διαταραχές όπως είναι, για παράδειγμα, η δυσμορφία.
Η τόσο έντονη ενασχόληση με τα καλλυντικά- και σε τόσο νεαρή ηλικία – βάζει τα έφηβα κορίτσια σε έναν κύκλο καταναλωτισμού από πολύ νωρίς, κάτι το οποίο μπορεί να οδηγήσει σε ωνιομανία, οικονομικά προβλήματα αλλά και συσχέτιση της ευτυχίας με τα υλικά αγαθά. Ο ανταγωνισμός μεταξύ των κοριτσιών για το ποια θα έχει τα περισσότερα και ακριβότερα καλλυντικά, εντείνει ακόμα περισσότερο το πρόβλημα.
Η σύγχρονη τάση ενασχόλησης νεαρών κοριτσιών με προϊόντα ομορφιάς οδηγεί, συνολικά, στο να μπουν τα έφηβα κορίτσια από πολύ νωρίς σε λημέρια τα οποία θα έπρεπε να είναι αυστηρά ενήλικα. Με τον τρόπο αυτό, η παιδικότητα χάνεται νωρίτερα και η φυσιολογική ψυχολογική τους εξέλιξη πλήττεται. Είναι ιδιαίτερα σημαντικό γονείς, καθηγητές κ.ο.κ να είναι ευαισθητοποιημένοι όσον αφορά τη σύνθετη σχέση των έφηβων κοριτσιών με τα προϊόντα ομορφιάς, ώστε να είναι σε θέση να τα βοηθήσουν να διαχειριστούν με υγιή τρόπο την ενασχόλησή τους με αυτά. Παράλληλα, κρίσιμης σημασίας είναι επίσης το να δημιουργούνται οι ευκαιρίες για συζήτηση και κριτική σκέψη όσον αφορά τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης, τα πρότυπα ομορφιάς και την εικόνα σώματος. Τα όρια που θέτουν οι γονείς βοηθούν επίσης, καθώς τα κορίτσια στην εφηβεία δεν είναι σε θέση να οριοθετηθούν από μόνα τους. Δυστυχώς, δε μπορούμε, ρεαλιστικά, να αποφύγουμε τελείως την ενασχόληση των εφήβων κοριτσιών με τα καλλυντικά. Μπορούμε όμως να τα καθοδηγήσουμε ώστε να περάσουν από αυτή τη φάση με όσο το δυνατόν λιγότερες συνέπειες.